Jag kämpar på och har kommit till en punkt där jag krympt magsäcken så att jag är mätt samt håller mig mätt. I de fall när jag inte tänker på detta så mycket och äter fort igen så resulterar det ofta i att jag får ont i magen. En känsla att vara propp mätt men inte som tidigare att det inte gjorde något utan jag blir helt ur balans och blir nästan illamående. Vi pratar inte om några jätte stora portioner utan när man inte lyssnar till kroppen utan bara äter.

Jag har fortsatt googla på området och det finns vissa tillfällen då man bör vara mer uppmärksam än vanligt. Ofta hänger det ihop att uppmärksamheten inte koncentreras kring maten. Det kan vara om du äter och tittar på tv/ film. Koncentrationen ligger på det du ser istället för det du gör. Det kan resultera i att du inte känner igen mättnadskänslan utan fortsätter att äta ändå.

För min del äter jag sällan framför tv (nu för tiden). Det gjorde jag mycket innan barnen. Det jag istället ibland kan fokusera på är den där jäkla mobilen. Det finns ju så mycket att läsa om och sitter man då själv så blir jag uppslukad.

Så jag ska alltså fortsätta tugga ordentligt, lägga ner besticken ibland och lyssna till kroppen. Det är svårare än vad jag trodde att hålla men snart kommer det bli en vana!

Kommentera

Publiceras ej